Umberto Econ
kirjat ovat aikamoisia tapauksia – harva kirjailija pystyi hänen laillaan
yhdistämään lennokkaat juonen kuviot syvälliseen sivistykseen, ja vieläpä niin
että lopputulos oli luettavaa tekstiä. Hänen lähtökohtansa olivat joko
historialliset tapahtumat tai sitten myytit ja legendat, joiden ympärille hän
rakensi tarinoita joiden avulla hän pystyi sekä dramatisoimaan historiallisia
tapahtumia että valaisemaan ihmisen ja ihmismielen toimintaa (tai
toimimattomuutta). Ainakin minut nämä tarinat temaisivat mukaansa, niin että
minun välillä piti muistuttaa itseäni siitä, missä kohtaa fiktion raja
kulkeekaan.
”Prahan kalmisto”
kertoo 1800-luvun loppupuolen nationalistisista ja juutalaisvastaisista
virtauksista, rakentaen kuvaa jossa hyvinkin monet tapahtumat ja virtaukset
ennemmin tai myöhemmin kulkivat yhden ja saman henkilön kautta. Kuvaan kuuluvat
runsaat viittaukset todellisiin henkilöihin ja tapahtumiin, ja lukijan
vastuulle jää pitää mielessään historian ja fiktion raja. Se on sinänsä
kiehtovaa – ja tänä päivänä pelottavan relevanttia; kun vihapuhe rehottaa ja
ääriliikkeet valtaavat alaa jopa valtionpäämiehiä myöten, tuo rajanveto onkin
tärkeä osa kansalaistaitoja.
Päähenkilö
(-henkilöt?) on mielenkiintoinen tapaus – arvatenkin hänet on pitänyt jo juonen
kannalta muotoilla aika erikoiseksi, ja vaikka Eco ei ehkä ole vahvimmillaan
henkilökuvauksessa, tämän ”sankarin” liikkeiden seuraaminen on haastavaa ja
mielenkiintoista. Kaiken kaikkiaan Eco pistää lukijan miettimään
totuuden/totuuksien käsitteistöä, ja vaikka teksti on aika hidaslukuista
viittauksineen, lukukokemus on palkitseva – tosin lukiessa voi olla hyvä pitää
hakukone auki, jos haluaa taustoittaa lukemaansa.
”Numero Zeron
tapaus” on kevyempi lukukokemus. Muoto on lähempänä perinteistä jännäriä,
kertoja on tällä kertaa ”satunnainen sankarihahmo”, ja tarina on tiiviimpi. Tai
ainakin periaatteessa, koska taas kerran viittauksia henkilöihin, tapahtumiin
ja aatteisiin on huomattava määrä. Tarina sijoittuu aikaan juuri ennen Silvio
Berlusconin valtaannousua Italiassa, ja sen viitekehyksenä on fasismin
sortuminen ja Mussolinin kuolema keväällä 1945.
Monet kriitikot
pitävät tätä kirjaa lähinnä jälkihuomautuksena Econ laajassa ja laadukkaassa
tuotannossa – ikäänkuin hän olisi käynyt vielä pöytälaatikot läpi ennen
lopettamistaan, ja löytänyt vielä yhden teeman – mutta toisaalta kieli kutittaa
ja kertomus kulkee, ja minusta hän ainakin näyttää osaavansa myös rakentaa
jännitystä. Ja vaikka tässäkin paljastetaan epämiellyttäviä asioita ajassamme
ja annetaan ajattelemisen aiheita, tarinan voi nauttia myös juuri perinteisenä
jännärinä.
Yhdessä suhteessa
”Numero Zeron tapaus” selvästi on edeltäjäänsä miellyttävämpi – tai ainakin
helpommin sulava lukukokemus; koska saatoin tuntea sympatiaa sen päähenkilöitä
kohtaan, se veti tarinanana selkeästi paremmin omin voimin. Se ei sinänsä
vaikuta siihen, että ”Prahan kalmisto” kuitenkin oli vankempi kokonaisuus –
mutta voi tietysti olla hyvä muistaa, jos esimerkiksi etsii ensi kädessä
viihdykettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti